Google Daydream: Vývojáři reagují smíšeně

Představení nové mobilní platformy pro VR realitu od Googlu s názvem Daydream na Google I/O v Mountain View, dnes přineslo mnoho překvapení. Zatímco se od společnosti očekávalo, že oznámí nový náhlavní VR displej – HMD (head mounted display), jen skutečně málokdo si dokázal představit, že by se mohlo jednat o skutečného rivala slavných Oculus VR nebo Gear VR od Samsungu. Přes všechnu kvalitu provedení, nedílnou součástí úspěchu musí být také kvalitní obsah a tak jsme se obrátili na komunitu VR vývojářů abychom získali jejich reakce. E. McNeill, nezávislý vývojář, který si vybudoval svou dobrou pověst především díky svému debutu hry pro Gear VR s názvem Darknet je překvapivě velice nadšený potenciálem Daydreamu.

 

Dění kolem nově ohlášeného Daydreamu shrnul slovy “To jsou skvělé zprávy“! Gear VR je tím nejlepším vstupním VR zařízením na trhu a velice rád vidím něco se stejnou mírou kvality od Googlu, tedy od někoho kdo klade stejný důraz na kvalitu jako i na dostupnost. Doufám, že to znamená, že budeme spatřovat mobilní VR trh velice rychle nabývat na popularitě. Jako zákazník jsem rád. Jako vývojář se nemůžu dočkat!”

 

John Nagle, CEO Gyoza Games poskytl stejné pozitivní nadšení a vzrušení: “Se spuštěním prodeje Daydreamu je Google opět napřed v oblasti demokratizace VR, umožňuje totiž masám větším, než kdy dříve přístup k VR technologii.” Tento výrok Nagle poskytl v průběhu naší komunikace: “Z hlediska vývojáře vezmu-li v potaz ovladač, kontrolér a také uveřejnění “Daydream Ready” parametrů, tak to je celkově pro Google Daydream velkou výhodou a krok správným směrem, protože to znamená, že se můžeme (vývojáři) soustředit na tvorbu skvělého obsahu místo toho, abychom zbytečně trávili čas a utráceli finance za vývoj pro tolik naprosto rozličných platforem.

 

Daydream má skutečně potenciál vyvolat revoluci v oblasti VR zařízení pro základní uživatele.” Každá mince má dvě strany. Blaid Renaud, CEO v IRIS VR je o poznání méně nadšený. Renaudova hra TECHNOLUST byla top v žebříčcích prodejnosti na platformě Oculus. Zatímco Kerser nabídl pohled na nové zařízení, jako na zajímavé řešení pro první a začínající zákazníky VR průmyslu díky nízké pořizovací ceně. Renaud je rozladěný z toho, že bude muset hry uzpůsobit ještě další platformě, aby jejich tržní potenciál vytěžil naplno. “Moje reakce je – Fuu… další HMD, které se dá přihodit na tu hromadu ostatních.” Tak se vyjádřil nepříliš nadšený Renaud. “Pro nezávislé studio začíná být velice těžké uvědomit si, kam směřovat svoje maximální úsilí a soustředění. Bylo mi sděleno, že je 1 milión uživatelů Gear VR, ale popravdě, naše tržní výsledky tomuto číslu vůbec neodpovídají. Investoval jsem valnou část z posledních dvou let do vývoje pro Oculus Rift a ani zde jsme se nedočkali očekávaných výsledků. Dokud neuvidím reálná obchodní čísla na jakékoli z těchto platforem, nebudu mít možnost tvořit pro nové platformy HMD. Budu prostě pracovat na rozšiřování titulů, které už existují a budu je udržovat pro systémy, které je budou podporovat, dokud nezačnou přicházet peníze.
Je cítit, že chová tuto novou technologii skutečně v lásce, navzdory smíšeným pocitům k rozšiřujícímu se počtu platforem HMD: “Pořád miluji VR a mám milión věcí v hlavě, které
bych pro toto médium zpracoval a vytvořil, dokud ale nebude odpovídající množství peněz vyvažovat náročnost vývoje softwaru pro tato zařízení, tak skutečně nejsem nadšený, když se doslechnu, že na trh přichází nové zařízení.”

Sam Watts z Tammeka Games, vývojář Radial-G: Racing Revolved je střídmě optimistický: “Skutečně to zní zajímavě a jako přirozený vývoj od Google Cardboard. Limitovat podporovaná mobilní zařízení by dávalo podle mě smysl jako záruka dostatečného výkonu a snížení negativních hodnocení u aplikací. To, že součástí je i ovladač je fantastická nabídka, hlavně proto, že to dává vývojářům jasný rámec toho, jaká zařízení se budou pro Daydream používat. Mysleli jsme si, že ovladač bude přetrvávat spíše u Gear VR. Po zveřejnění Note 4 Inovators Edition je ale jasné, že budou redukovat počet vstupů hlavně směrem k touchpadu.”

 

Google především oznámil velké množství partnerů pro tvorbu obsahu. Ti již jsou v plném pracovním zápřahu. Je to například nDreams studio, které patří mezi ty více známá jména díky své tvorbě pro platformu. Patrick O’Luanaigh, který je CEO v nDream nám poskytl následující prohlášení: “Jsem neskutečně nadšený tím, že dnes na Google I/O oznámili Daydream. Mobilní VR je tím nejrychleji rostoucím segmentem VR, takže je skvělé vidět Google spouštět novou platformu zaměřenou na poskytování vysoko výkonnostních aplikací a zážitků pro toto velmi důležité prostředí. Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s Googlem na dvou originálních titulech vytvořených s cílem maximálně využít inovativní Google kontroler. Díky Daydreamu, jak pevně věřím, jsme všichni o krok blíže realizaci našeho snu – masově rozšířeném VR za pomoci našich telefonů.”
Jak tomu často bývá v reakcích od klíčových lidí v HMD průmyslu se mísí nadšení a úzkost. Nadšení z nového média nutně neznamená nerealistický chtíč po jakémkoli novém kousku hardwaru, takže zatímco Google Daydream je skvělou příležitostí pro jedny, mnoho ostatních si přeje otestovat vody před tím, než se do nich ponoří, tedy než se začnou pouštět do nových vývojářských plánů.