Novinář pracoval celý den ve VR

Experiment: Novinář zkusil celý den pracovat jen ve virtuální realitě. Jaký byl výsledek? Jaké jsou výhody a nevýhody? U kterých profesí se přechod do virtuální dá očekávat nejdříve?
Virtuální realita vtrhla do našich životů. Neuplyne téměř ani jeden den, kdy bychom z tohoto světa neslyšeli nějaké nové zprávy.
Tento rok na trh poprvé vstoupí velcí hráči a jejich vlajkové lodě v technologii VR. Jsou to hlavně Oculus Rift, který spolupracuje s Facebookem, HTC (Valve) a Sony (Playstation VR). Tím hlavním na co se zatím jak výrobci tak i vývojáři soustředí, jsou hry. Všichni si však jsou naprosto jistí, že v budoucnu ve VR nepůjde jen o zábavu. VR je pro vývojáře obrovská nová výzva. Musí kompletně změnit svůj přístup – pracovat s hloubkou prostoru, pohybem objektů a pohybem lidí. V dnešní době již existují nejrůznější simulátory, střílečky z pohledu první osoby a mnoho dalších zajímavých her.

Obrovskou kapitolou jsou i multimédia. Nikdo neočekával do jaké míry se stanou multimédia – počítače a další nová zařízení součástí našich životů. Nikdo by na začátku minulého století jistě nepředpovídal, že valnou část pracovní doby ve spoustě zaměstnání budeme jen “čučet” do monitoru. Ten samý vývoj lze očekávat i v oblasti VR. V současnosti zábavní pomůcka, se postupně stane pracovním nástrojem.

 

vr_desktop_2
Virtuální kancelář
Jednou z nejpokročilejších aplikací pro simulaci desktopového prostředí je aplikace Virtual Desktop. Spolupracuje s Oculus Rift a HTC Vive. Nabízí velkou škálu nejrůznějších nastavení. To je její hlavní doménou. Aplikace umožňuje skutečně bohatou nabídku nejrůznějších úprav, nastavení zobrazení, uspořádání atd.
V nastavení si zvolíte počet obrazovek, šířku displeje i jak blízko mají být jednotlivé displeje u sebe a jestli si je přejete zakřivit kolem sebe, nebo mají mít klasický plochý
tvar. Momentálně jsme zvyklí na pracovní prostředí, kde se nachází displej, kolem kterého je okolní prostředí – například kancelář, nebo v případě kdy máme notebook a vydáme se někam do přírody, tak příroda, kavárna, nebo cokoli jiného. Virtual Desktop s tímto počítá a na pár kliknutí si nastavíte, v jakém prostředí chcete být. V základu se nacházíte ve vesmíru, vše si můžete nastavit – blízkost od konkrétní planety, galaxii a podobně. Když vás omrzí vesmír, můžete se přesunout na krásnou pláž, na louku, nebo do lesa. Nabídka tohoto prostředí se bude postupem času hodně rozšiřovat.
O reálný celodenní zátěžový test se pokusil redaktor webu VentureBeast, který si nasadil HTC Vive Pre a pokusil se celý den klasicky pracovat. První problém, na který novinář narazil je nízké rozlišení. Při prohlížení internetu, nebo čtení textu se zatím jedná o nepříjemný zážitek. Text je rozmazaný. Jediným řešením je přiblížit se k virtuálnímu displeji hlavou, nebo si zvětšit obrazovku na velkou úhlopříčku. To ale jen vytvoří další problém – budete muset neustále pohybovat hlavou, protože velkým displejem budete mít zakryté celé zorné pole. Další věcí, na kterou je potřeba se soustředit, je zátěž na krční páteř a zahřívání. Výrobci se snaží maximálně snížit váhu brýlí. Jejich součástí ale musí být chlazení monitorů brýlí, což tvoří největší část váhy brýlí. Velký skok se podařil společnosti Oculus, jejich DV – (developers kit) byl o poznání těžší než první verze určená pro koncové zákazníky. Současná váha se pohybuje někde okolo 380 gramů – cožpochopitelně, při celodenním nošení, je zátěž na krční svalstvo. Uvidíme tedy, s čím výrobci přijdou a jak dopadne další testování.
Použití první generace brýlí pro virtuální realitu jako pracovního nástroje, bude zatím záležitost čistě nadšenců. Nesmíme ale zapomenout, jak rychle se posunuly naše požadavky oproti minulosti.
Není to nikterak dávno, kdy jsme všichni pracovali u obrazovek s frekvencí 30 Hz, protože jiné neexistovaly a taky jsme to přežili. Oculus Rift i HTC Vive už mají standardně 90 Hz. V budoucnu to bude jistě i mnohem více. Co je hlavně potřeba zlepšit je rozlišení displejů. Když se to tvůrcům podaří a další generace budou mít rozlišení větší, jsou ještě další překážky, které nás dělí od celodenní práce ve VR?
V současnosti největší překážkou je velká zátěž na naše oči – zatím je technologické řešení takové, že vlastně přikládáme obyčejný displej mobilního telefonu velmi blízko naším očím. Nutností tedy je, aby se světlo, které je displejem vyzařované více přiblížilo přirozenému dennímu světlu, na které jsou naše oči zvyklé. Toto je jednou ze zásadních překážek. Po jejím odstranění už toho ale plnému rozjezdu VR šílenství moc v cestě stát nebude. Stane se standardem, že ráno pouhým nasazením brýlí okamžitě budeme přítomni v naší kanceláři, kde budeme moci komunikovat se svými kolegy a společně pracovat?

To ukáže velmi blízká budoucnost.